NMa besluit tot verdere verbetering van energienota's voor consumenten

De kwaliteit van energienota’s door energiebedrijven kan verder verbeteren. Leveranciers worden bijvoorbeeld verplicht om meetstanden op te vragen en te controleren. Ook zullen leveranciers zelf opnieuw contact moeten opnemen met consumenten als meetstanden niet volledig betrouwbaar lijken. De NMa houdt toezicht op deze werkwijze als energiebedrijven de aangepaste bepalingen uit de informatiecode  InformatiecodeDe Informatiecode beschrijft de rollen en verantwoordelijkheden van marktpartijen bij het vastleggen en uitwisselen van informatie tussen de marktpartijen onderling.  niet goed nakomen.

Op verzoek van de NMa passen de leveranciers hun werkwijze aan als een consument wisselt van leverancier of verhuist. Voor een consument betekent dit dat er vanaf nu nog maar één aanspreekpunt is bij vragen over meetstanden: de nieuwe leverancier. Voorheen waren er regelmatig vragen van consumenten die hun meetstanden niet herkenden als de door hen ingediende meetstanden. Herkenbare meetstanden zijn essentieel voor een correcte afhandeling en voor een juiste eindafrekening voor de klant.