Europese toezichthouders op het spoor gaan nauwer samenwerken

Zestien onafhankelijke Europese toezichthouders op het spoor, waaronder de NMa, richten de IRG-Rail op, de Independent Regulators Group. De IRG-Rail is een initiatief om de krachten van de Europese toezichthouders te bundelen om zo in Europa drempelvrij vervoer mogelijk te maken voor alle spoorvervoerders. Dat geldt voor zowel nieuwkomers op de spoormarkt als voor gevestigde partijen. Tevens is de IRG-Rail bedoeld om één gezicht te geven aan de onafhankelijke toezichthouders binnen de Europese arena.

De IRG-Rail kan helpen de technische en administratieve barrières bij het kruisen van een grens te slechten. Vervoerders moeten bijvoorbeeld ongehinderd door kunnen rijden en niet bij elke grens te maken krijgen met technische en administratieve belemmeringen. Naarmate de Rotterdamse haven bijvoorbeeld groeit en de tweede Maasvlakte in gebruik genomen wordt, neemt het belang van kwalitatief goede grensloze spoorverbindingen toe.

De intentieovereenkomst is naast Nederland getekend door de toezichthouders op het spoor van Denemarken, Duitsland, Estland, Frankrijk, Hongarije, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Noorwegen, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (29)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (29)
  • Deel
    • LinkedIn