AFM en NMa: geen onverklaarbare prijzen TTF

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de NMa hebben geen aanwijzingen gevonden dat het gedrag van hedge funds en speculanten op de Title Transfer Facility  Title Transfer FacilityAdministratieve faciliteit van landelijk netbeheerder GTS die het mogelijk maakt gas(titels) aan andere marktpartijen over te dragen binnen het entry-exit systeem van GTS. De TTF wordt ook wel aangeduidt als 'virtuele handelsplaats' omdat de registratie van GTS een indicatie geeft van de hoeveel gas die is verhandeld binnen het entry-exit systeem. De handel in gas zelf vindt echter plaats bilateraal, via brokers op de OTC-markt of via de beurs.  (TTF) in het verleden heeft geleid tot hogere prijzen of prijsvorming met een onverklaarbaar verloop. Een belangrijke verklaring is dat speculanten en hedge funds volgens de toezichthouders in zeer beperkte mate actief zijn op de TTF, omdat op deze virtuele gashub  Virtuele GashubNiet fysiek punt in een gasnetwerk waar marktpartijen administratief gas aan elkaar kunnen overdragen. Zie ook Title Transfer Facility.  nog vooral fysiek gehandeld wordt. Dit blijkt uit een quick scan die AFM en de NMa hebben verricht op verzoek van de Minister van EL&I nadat de Eerste Kamer eind vorig jaar zorgen had geuit.