Toename concurrentiebewustzijn in thuiszorg

De NMa ziet een positieve trend waarbij steeds meer thuiszorgondernemingen zich bewust zijn van concurrentie en de regels die daarbij gelden. De instellingen doen er steeds meer aan om misstappen in de toekomst te voorkomen, is de conclusie uit onder meer gesprekken met Raden van Toezicht van thuiszorginstellingen. De thuiszorgsector is als prioriteit in de NMa Agenda 2010-2011 opgenomen. Naar aanleiding van de positieve ontwikkelingen is besloten de thuiszorg niet langer als prioriteit te beschouwen. ‘Normaal toezicht’ betekent meer vertrouwen in zorgondernemingen, maar hoge boetes bij misstanden.

Naast constructieve gesprekken met thuiszorginstellingen, heeft de NMa in 2011 ook een aantal zaken uit het verleden afgerond.

Toezeggingen

Vier thuiszorginstellingen uit Midden-Brabant die onderwerp van onderzoek waren, hebben toegezegd hun gedrag aan te passen, zodat het risico wordt verkleind dat de concurrentie beperkt wordt . Via de toezeggingen zijn de mogelijke concurrentieproblemen op een snelle en efficiënte wijze weggenomen en kan het onderzoek op een doelmatige manier worden afgerond.

Boetes

De NMa beboet Stichting Careyn Zuwe Aveant en Stichting Vierstroom voor EUR 1.343.000 en EUR 3 miljoen wegens marktverdeling  MarktverdelingHet verdelen van de markt of een bepaald gebied tussen verschillende ondernemingen.  . De ontvlechting van een samenwerkingsverband (Caraat) mondde uit in een marktverdelingsafspraak  MarktverdelingsafspraakEen afspraak de de markt, bijvoorbeeld klanten of een gebied te verdelen met de concurrent  , een ernstige overtreding van de Mededingingswet. Deze non-concurrentieafspraak leidde ertoe dat de dreiging van een nieuwkomer, Careyn, op de markt voor AWBZ-zorg in Midden-Holland wegviel. Hierdoor werd de concurrentiedruk voor Vierstroom, die in haar werkgebied al een zeer sterke positie had, nog minder. Gezonde concurrentie is van groot belang, omdat het thuiszorginstellingen scherp houdt om de beste zorg tegen de beste prijs te leveren.