Sanoma en Talpa mogen SBS onder voorwaarden overnemen

De mediabedrijven Sanoma en Talpa mogen onder voorwaarden de Nederlandse activiteiten van SBS overnemen. De NMa heeft de voorwaarde  Voorwaardevoorafgaande beperking voor het verlenen van toestemming  gesteld dat Talpa haar minderheidsbelang  Minderheidsbelangdeelneming in het kapitaal van een bedrijf van minder dan 50%  in televisiezender RTL binnen drie jaar verkoopt en tot die tijd onderbrengt in een onafhankelijke stichting. Het bestuur van deze onafhankelijke stichting rapporteert aan de NMa. Op deze manier voorkomt de NMa dat Talpa zowel invloed zou kunnen uitoefenen op het beleid van SBS als RTL en daarmee een oneigenlijk concurrentievoordeel zou kunnen behalen.

Talpa krijgt door de overname zeggenschap  Zeggenschapde mogelijkheid beslissende invloed uit te oefenen op het functioneren van een onderneming  in SBS. Talpa heeft sinds 2007 ook een minderheidsbelang in RTL en een samenwerkingsovereenkomst met deze zendergroep. Door het belang in RTL op afstand te plaatsen en uiteindelijk af te stoten, blijft de invloed van Talpa beperkt tot SBS. Anders zou televisieproducent Talpa haar concurrenten kunnen weghouden bij SBS en RTL. Ook de concurrentie tussen RTL en SBS zou hierdoor kunnen verminderen. Dit gaat uiteindelijk ten koste gaan van de keuzevrijheid  KeuzevrijheidDe vrijheid om te kiezen tussen verschillende producten of diensten.  van de kijker. Inmiddels is het belang van Talpa in RTL afgestoten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er geen concurrentieproblemen ontstaan op de overige markten waarop Sanoma en SBS actief zijn. Zo komt via de overname ondermeer Veronica Magazine (SBS) in handen van Sanoma, dat een minderheidsbelang houdt in Bindinc B.V., de uitgever van de gidsen van de AVRO, KRO en NCRV. Echter, deze bladen verschillen qua doelgroep en inhoud zo van elkaar dat dit geen significante gevolgen heeft voor de concurrentie tussen programmagidsen. Ook op de distributiemarkt voor losse tijdschriften, zoals programmagidsen, ontstaan door de overname geen concurrentieproblemen.