Ongeoorloofde vestigingsadviezen door LHV

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) adviseert haar leden om de vestigingsvrijheid  VestigingsvrijheidHet ontbreken van belemmeringen die ervoor zorgen dat nieuwkomers op de markt de concurrentie met bestaande spelers kunnen aangaan.  van huisartsen in te perken. Hiervoor krijgt de brancheorganisatie een boete van EUR 7.719.000. Twee functionarissen krijgen een persoonlijke boete van respectievelijk EUR 50.000 en EUR 25.000 omdat de NMa hen verantwoordelijk houdt voor de aanbevelingen van de brancheorganisatie aan de leden. Bijna alle huisartsen in Nederland zijn aangesloten bij de LHV.

De NMa is het onderzoek naar de LHV gestart naar aanleiding van signalen van ongeruste huisartsen. Huisartsen moeten zelf kunnen bepalen waar zij zich vestigen. Het vestigingsbeleid van de LHV benadeelt niet alleen nieuwe huisartsen, maar ook patiënten en zorgverzekeraars die daardoor minder keuze hebben. De NMa heeft de LHV al in 2001 duidelijk gemaakt dat het beperken van vestigingsmogelijkheden voor huisartsen verboden is. Om nu geen onduidelijkheid te laten bestaan, legt de NMa tevens een last onder dwangsom   Last onder dwangsom houdt een verplichting in iets te doen (of juist niet) op straffe van een geldelijke boete  op, waardoor de LHV verplicht wordt al haar leden en regionale afdelingen te laten weten dat haar aanbeveling is ingetrokken.

Boete, Mededinging, Zorg