NMa beboet wasserijkartel voor 18 miljoen

De NMa beboet vier grote wasserijen voor EUR 18 miljoen wegens marktverdeling  MarktverdelingHet verdelen van de markt of een bepaald gebied tussen verschillende ondernemingen.  . De wasserijen reinigen onder meer bedlinnen en bedrijfskleding voor zorginstellingen. Het kartel had een marktaandeel tussen de 35 en 50 procent. Op deze markt wordt jaarlijks EUR 250 miljoen omgezet.

De NMa acht bewezen dat het wasserijkartel in ieder geval vanaf 1 januari 1998 de Nederlandse markt onderling verdeelde. De betrokken wasserijen kregen ieder een eigen rayon. Buiten dit rayon mochten zij niet met elkaar concurreren. Later mochten ze niet actief klanten werven in elkaars rayon. Dit was des te kwalijker omdat veel zorginstellingen uit zichzelf niet snel van wasserij wisselen. Het gevolg van hun langdurige klantenverdeling was dat zorginstellingen ook geen concurrerend aanbod kregen van wasserijen en dus minder konden profiteren van de voordelen van onderlinge concurrentie.

Toezegging textielverzorgingsbranche

De NMa heeft eind 2011 een ontwerpbesluit ter inzage gelegd met een voorgestelde toezegging   Toezegging Bindende belofte aan de NMa  van de Federatie Textielbeheer Nederland (FTN), de branchevereniging voor textielverzorgers. Vrijwel alle Nederlandse wasserijen en linnenverhuurders zijn bij de FTN aangesloten. In de toezegging belooft de FTN haar gedrag aan te passen om risico’s voor de concurrentie in de toekomst weg te nemen. De FTN herroept onder meer haar adviezen om specifieke kosten voor textielverzorging door te berekenen en doet voortaan geen uitspraken meer richting haar leden die van invloed kunnen zijn op het zelfstandig bepalen van hun commerciële beleid.