GGZ-instellingen trekken fusieaanvragen in

De Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Delfland en Stichting PerspeKtief hebben hun aanvraag voor een vergunning voor een fusie ingetrokken. Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Oost Brabant en Stichting Reinier van Arkel hebben datzelfde gedaan met hun fusieaanvraag.

In 2010 deed de NMa uitgebreid onderzoek naar de gevolgen van een mogelijke fusie tussen De Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Delfland en Stichting PerspeKtief. Dit onderzoek concentreerde zich met name op de problemen die zouden ontstaan op het gebied van woonbegeleiding in Delft en omgeving. Bij een mogelijke fusie zou de concurrentie beperkt worden en daarmee de keuzemogelijkheden voor cliënten.

Sinds december 2009 deed de NMa ook uitgebreid onderzoek naar de gevolgen van een mogelijke fusie tussen Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Oost Brabant en Stichting Reinier van Arkel. De bevindingen van de NMa waren dat door de fusie mededingingsproblemen zouden ontstaan en daarmee de keuzemogelijkheden voor cliënten zouden afnemen.

De aanleiding voor deze intrekkingen was het voornemen van de NMa beide fusies te verbieden. De instellingen hebben weliswaar voorstellen ( remedies  RemediesEen oplossing voor een mededingingsprobleem aangedragen door partijen in een fusie of overname  ) bij de NMa ingediend, maar deze hebben de NMa er niet van overtuigd dat de concurrentieproblemen hierdoor zouden worden weggenomen.