Aanpassing Algemene Voorwaarden reisbranche

De NMa heeft de reisbrancheorganisatie ANVR haar Algemene Agentuurvoorwaarden  Algemene AgentuurvoorwaardenModelbepalingen ("kleine lettertjes") in de contracten tussen touroperators, bedrijven die reizen samenstellen, en hun agenten, de verkopers van die reizen.   laten aanpassen. De voorwaarden zouden de prijsconcurrentie bij de verkoop van reizen kunnen beperken. De aanpassing van de voorwaarden neemt dit risico weg. De NMa heeft daarom besloten het onderzoek naar mogelijke overtredingen van de Mededingingswet in de reisbranche te stoppen.

De ANVR is de belangenbehartiger van circa 1550 reisbureaus en 200 touroperators. Tijdens haar onderzoek constateerde de NMa dat er reisagenten waren die de Algemene Agentuurvoorwaarden interpreteerden als een verbod voor hen om zelfstandig kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen. Dat zou leiden tot beperking van de concurrentie. Met de aanpassing wordt nu benadrukt dat Algemene Agentuurvoorwaarden geen verbod inhouden voor de reisagent om zelfstandig kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen. Het economisch belang van de reisbranche is groot gezien de totale omzet van ruim EUR 10 miljard, behaald door verkoop van reizen aan consumenten en het bedrijfsleven.

De NMa startte in 2011 een onderzoek op basis van signalen dat touroperators en reisagenten afspraken hadden gemaakt om geen kortingen te verlenen bij de verkoop van reizen aan consumenten en om vernieuwende internetconcepten die korting gaven collectief te boycotten. In het kader van dit onderzoek heeft de NMa in januari en februari 2011 bedrijfsbezoeken afgelegd bij verschillende ondernemingen in de reisbranche.

Labels:

Mededinging, Handel

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (42)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (42)
  • Deel
    • LinkedIn