ConsuWijzer

ConsuWijzer maakt de consument bewust van zijn rechten en plichten. Consumenten krijgen gratis advies. Bij het loket kan de consument een vraag stellen, een klacht melden, informatie zoeken en voorbeeldbrieven downloaden. ConsuWijzer streeft ernaar de consument zelf mondig te maken en zijn recht te laten halen. Daarbij wordt hij geholpen (vermeende) obstakels te overwinnen.

ConsuWijzer is één loket van drie markttoezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Dit gezamenlijke loket maakt het consumenten gemakkelijk. Zij hoeven zich niet af te vragen bij welke toezichthouder zij moeten zijn: ConsuWijzer zorgt voor een antwoord op de vraag of zet het signaal uit bij de juiste toezichthouder. De drie toezichthouders fuseren per 1 januari 2013 tot één organisatie: de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Vanaf dan zal ConsuWijzer onderdeel zijn van de ACM. Lees meer over de ACM in het onderdeel samenvoeging.

5 jaar ConsuWijzer

ConsuWijzer vierde in 2011 haar 5-jarig bestaan. Veel consumenten weten ConsuWijzer inmiddels te vinden. In vijf jaar tijd liep het bezoek aan de website op van een half miljoen naar 2,2 miljoen per jaar. Bezoekers blijken tevreden over de informatie die ze vinden; dat blijkt wel uit de uitverkiezing tot overheidswebsite van het jaar in 2010 en in 2011. Per jaar komen er zo’n 40.000 e-mails binnen. Nu er op de site steeds meer informatie, advies en hulp valt te halen en te downloaden, vertoont het aantal telefoontjes een dalende trend.

  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (6)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (6)
  • Deel
    • LinkedIn