Consument & NMa

Marktwerking is goed voor consumenten

Markten laten werken. Dat is de missie van de NMa. In een markt die goed werkt, doen ondernemingen hun uiterste best om de kwaliteit van hun producten en diensten te verbeteren, de prijzen laag te houden en nieuwe producten en diensten aan te bieden. Ondernemingen die dat beter doen dan hun concurrenten verkopen meer producten en diensten. Marktwerking zorgt er dus voor dat consumenten wat te kiezen hebben en waar voor hun geld krijgen. Als onafhankelijke autoriteit houdt de NMa hier toezicht op.

Goed werkende markten zijn niet altijd mogelijk. Bepaalde ondernemingen hebben “natuurlijke monopolies”. In dit soort markten is er maar bijvoorbeeld maar één aanbieder van een spoorlijn of een elektriciteitsnetwerk mogelijk. Het aanleggen van meerdere spoorlijnen of elektriciteitsnetwerken naast elkaar is niet efficiënt. Daarom legt de NMa deze ondernemingen regels op om te werken alsof ze wel concurrenten hebben. Zo stellen we bijvoorbeeld tarieven vast die een beheerder van een elektriciteitsnetwerk in rekening mag brengen. Of we controleren of deze bedrijven goede service bieden. We zorgen er ook voor dat bedrijven die van deze netwerken gebruik willen maken dat tegen redelijke voorwaarden kunnen doen.

Er zijn geen labels bij dit artikel.